Reanimatielessen voor havo-2

12 april 2016

En toen was het zover. De eerste reanimatielessen voor de tweede klassen gingen van start tijdens de proefwerkweek. Geen theorietoets maar een praktijktest!

Enigszins gespannen kwamen de leerlingen binnen in het B-gebouw. Zes docenten biologie stonden klaar om de leerlingen te toetsen. In de weken voorafgaand aan de proefwerkweek zijn de tweede klassers meegenomen in de wereld van reanimeren. Wat doe je als iemand niet meer ademt of dreigt te stoppen met ademhalen? Met behulp van het 4-stappenplan is het proces van het aanspreken van het slachtoffer tot en met reanimatie, gebruik van een AED en stabiele zijligging doorlopen. Iedere groep maakte gebruik van poppen en bijbehorende AED’s; materiaal dat de werkelijkheid goed benadert. De leerlingen hebben stuk voor stuk laten zien dat zij de stappen beheersen en op een juiste manier kunnen uitvoeren.

‘Interessant’, ‘Mooi om te weten dat je nu ook kunt helpen als er iets met je familieleden gebeurt’, ‘Leuker dan een schriftelijke toets’ en ‘Een leerzaam project’ waren enkele reacties van leerlingen.

Na deze proefwerkweek kunnen 180 leerlingen hulp bieden aan slachtoffers met ademhalingsproblemen en reanimatie toepassen wanneer dat nodig is. Dat zijn 180 kinderen uit Heerhugowaard en omgeving die weten wat ze kunnen verwachten en hoe ze moeten handelen. Wetende dat er iedere week 350 mensen in Nederland buiten het ziekenhuis een hartstilstand krijgen, is dat een mooie bijkomstigheid van dit bijzondere project!

Mariska Bakker

Zie hieronder voor foto's gemaakt tijdens de reanimatielessen.